KULTURNÍ AKCE

Hudební pondělníky 1. pololetí 2020
17:30 - 19:00 hod., vstupné 80,- Kč

27.ledna 2020 – 17:30 – 19:00
Zimní radovánky, kouzla a strasti

Hudba evokující pravou zimní náladu je bohatá nejen z hlediska hudebního, ale i svou různorodostí. Na jedné straně dokáže velmi bouřlivě zobrazit rozmary počasí, a to nejen malebnou krajinu zasypanou čerstvým sněhem, ale i pád mohutné laviny, jež ničí vše, co se jí postaví do cesty. Na druhé straně pak dovede vykouzlit příjemnou pohodu, jakou cítíme v teple domova mezi blízkými přáteli.  Svými díly se nám představí Vivaldi, Hurník, Haydn, Čajkovskij, Catalani, Novák, Schubert a někteří další.

24. února 2020 – 17:30 – 19:00
Fidelio – Beethovenův zpěv o svobodě

Letošní hudební život ve světě probíhá ve znamení velkého výročí Ludwiga van Beethovena. Od jeho narození uplyne 250 let. Dodnes jeho hudba neztratila nic ze své údernosti, aktuálnosti a osudové závažnosti. Beethovenovi byla vždy blízká myšlenka lidské svobody, vzájemné úcty a respektu. K nejsilnějším dílům nejen Beethovenova, ale i světového repertoáru patří jeho jediná opera – Fidelio. V našich besedách každoročně obracíme pozornost k slavným jevištním dílům v provedení celé plejády slavných světových pěvců. V Beethovenově jubilejním roce nás tedy čeká jeho Fidelio.

30. března 2020 – 17:30 – 19:00
Milující se dvojice

Jeník a Mařenka, Jiří a Terinka, Romeo a Julie, Ruslan a Ludmila, Dafnis a Chloé, Pelléas a Mélisanda a řada dalších dvojic jsou strůjci hudebních příběhů – ať na koncertních pódiích, tak i v operních domech. V období počínajícího jara nás jistě potěší láskyplné osudy, jež vstoupily do historie a staly se inspiračními vzory mnoha našich i světových skladatelů. Šťastné i tragické příběhy milujících se dvojic k nám promlouvají prostřednictvím nejen jevištních ztvárnění, ale i z působivých hudebních pasáží symfonických básní i jiných orchestrálních či komorních skladeb.

Cestovatelské úterky 1. pololetí 2020
17:30 - 19:30 hod.

21. 1. 2020 – Egyptská Taba, Jeruzalem, podmořská observatoř Eilat a skalní město Petra

Tradičně lednový termín poznávacího zájezdu nás zavede do ještě nepříliš známého letoviska na východě Sinajského poloostrova a to především proto, že odtud je z celého Egypta nejblíže do Jeruzaléma  a jordánského skalního města Petry. Celkem dvouhodinový cestopisný dokument, mimo pár záběrů z letadla začíná až v Tabě, seznámením s příhraniční částí letoviska. I přes v tu dobu probíhající válečný konflikt  v Gaze, se vydáváme do Jeruzaléma a cestou zastavujeme u Mrtvého moře. V Davidově městě pak      na vyhlídce z hory Skopus dostáváme první informace. A pak už to jde jedno za druhým. Zeď nářků, Chrámová hora s mešitou Al Aksá a Skalním Dómem, úzké uličky starého města, chrám Božího hrobu a hora Sion s chrámem Zesnutí Panny Marie. I z důvodu většího využití získaného izraelského víza si další den pěšky odskočíme na okraj Eilatu do podmořské observatoře. Mimo její největší rarity, prosklené kabiny šest metrů hluboko pod mořskou hladinou, uprostřed korálového útesu, tu je v několika akváriích k vidění mnoho set mořských živočichů, plujících mezi různobarevnými korály. A pak přijde atrakce další, jordánské skalní město Petra. Pokladnice, královské hrobky a skalní obydlí. Něco přes čtyři hodiny dlouhá procházka Petrou i s plavbou přes Akabský záliv a 16O km dlouhou cestou pouštní horskou krajinou Jordánska je náplní předposlední části filmu. V té závěrečné se s letoviskem Taba rozloučíme a napříč bezoblačným Sinajským poloostrovem odlétneme zpět do Evropy.

4. 2. 2020 – Italské Dolomity – 37 + 32 + 43, celkem 113 min.

Dnešní filmová návštěva italských Dolomit je sestavena z celkem tří cest, kde těchto hor se týkala vždy jen část celého dokumentu. Způsob sestřihu umožnil vytáhnout jen části právě Dolomit. A tak na úvod to bude průjezd jihozápadní částí pohoří směrem k severovýchodu. Zastavíme se na Paso di Pordoi a následovat bude túra v oblasti vyhlídkového vrcholku Lagazuoi v nadmořské výšce okolo 2700 m. Následuje prohlídka Brixenu, kde se podařilo vypátrat domek, v němž trávil dobu vyhnanství K. H. Borovský. Pak jsme vyjeli  na náhorní plošinu skupiny Sella. Po krátkých zastávkách v letovisku Araba a na Passo Falzarego, jsme se cestou do Cortiny vydali ke skalnímu útvaru Cinque Torri, česky Pět věží v sousedství fotogenické hory Averau. Nádherné počasí a s ním i dohlednost, umožnily nasnímat jedinečné záběry. Ve třetím dokumentu přijíždíme pod italské Dolomity k jezeru Lago di Londro. Auto pak necháváme nad Missurinou a na celodenní túru se vydáváme pod skupinu hor Drei Ziennen. Po vystoupání k chatě Auronzo tato Tři cimbuří, což je překlad názvu třítisícovek, obcházíme ze severní strany, kde se nabízejí úžasné pohledy. Další dny pak po prohlídce letoviska Cortiny, Passo Giau, a Fedaya, trávíme kratšími výšlapy v blízkosti přehrady pod nejvyšší horou pohoří Marmoladou.

18. 2. 2020 – Velehory a památná místa jižního Švýcarska – Leukerbad

Stodesetiminutový dokument z 12ti denní cesty začíná v jihočeských Hošticích a pokračuje v bavorském Pasově, odkud není daleko do historií dýchajícího města Burghausenu. Nad nevelkým, ale malebným městem se vypíná ještě malebnější středověký hrad, prý nejdelší na světě. První den zakončíme v blízkém poutním místě Altötingu a to za ohlušujícího koncertu mnoha desítek zvonů. Po krátkém zastavení ve Vaduzu, projedeme prvním hlubokým švýcarským údolím, abychom během jednoho dne postupně vystoupali a po prohlídce a natočení poutavých záběrů zase sjeli tři vysokohorské přechody a to Oberalppass, Furkapass a Grimmselpass. Letovisko Leukerbad patří k nejatraktivnějším v zemi helvétského kříže a velehory, které ho kolem dokola obklopují, stojí za několik pěších výstupů. Podíváme se tak do nadoblačných výšin Torrenhornu (2997 m) a Gemmipassu. Zajedeme i do nedalekého Sionu města, jemuž vévodí hned dva středověké hrady. Zpáteční cesta povede přes Montreux, Fribourg, Solothurn, Basilej a na jedno odpoledne si autoři filmu odskočí i do francouzského Strassburku, kde si prohlédnou kouzelnou lokalitu nazývanou Malá Francie.

3. 3. 2020 – Česká republika – 53 + 33 + 33, celkem 119 min.

Skupina filmů z České republiky je sestavena z dokumentů, které se podařilo opatřit komentáři až během roku 2019, tedy mnoho let po jejich natočení. Na úvod se podíváme do Krkonoš. Bude to západní, část pohoří, kdy z Harrachova projdeme podél Mumlavy k Vosecké boudě a Sněžným jamám a podél Labské boudy se vrátíme do Harrachova. Pak nahlédneme do Pojizeří, když přes Kozákov a dál podél Jizery dojdeme až k Boskovické jeskyni. V Pojizeří ještě zůstaneme v dalším snímku, kdy z Hrubého Rohozce projdeme podél Jizery a skalními městy Kalich a Chléviště dorazíme až do Malé Skály. V dalším filmu se vrátíme do Krkonoš, kde z osady Temný Důl u Horního Maršova projdeme okruh přes Černou horu. Pokračovat budeme prohlídkou obory v zámeckém parku ve Žlebech a komentovanou ukázkou krmení dravých ptáků. Následovat bude prohlídka zříceniny hradu Lichnice s výstupem na novou rozhlednu, doplněná ukázkou z vystoupení kata. A na poslední tři krátké filmy se vydáme do Prahy. Začneme u hotelu International (z filmu Šakalí léta), zastavíme se při výhledu z Letné na vltavské mosty a pak bude následovat komentovaná prohlídka Národního divadla, kouzelné Kampy a Karlova mostu. Podíváme se na Pražský hrad do chrámu svatého Víta, užijeme si výhledy z Hradčanského náměstí a do centra sestoupíme Nerudovou ulicí. Letohrádek Hvězda a Břevnovský klášter budou posledními objekty filmů z naší vlasti.

24. 3. 2020 – Jižní Norsko 1. část – 100 min.

Cestou do Skandinávie navštívíme německá města Schwerin, Hamburg a Flensburg. Tak začíná dvoutýdenní poznávací cesta jižní částí Skandinávie. Především ale na Norsko byl upjat zájem při třetí návštěvě v létě roku 2011. Památky měst Kristiansandu a Stavangeru vystřídaly přírodní krásy Prekestolenu, téměř kolmé, přes 600 metrů nad hladinu fjordu, vystupující skálu. Projedeme náhorní plošinou Hardangervidda, přeplavíme se přes Sognefjord a uvidíme nejvyšší norské pohoří Jotunheimen. Sto minutová první část cestopisného videodokumentu končí prohlídkou vzácného dřevěného stavkirke (kostela) v Lomu,

14. 4. 2020 – Jižní Norsko 2. část – 66 min.

Na nejsevernějším bodě letošní cesty v Lomu, začíná druhá polovina cestopisného dokumentu. A hned za městem stoupáme, tentokrát podél východní strany, znovu do pohoří Jotunheimen. Odtud sjíždíme krajinou plnou jezer do přívětivějších míst směrem na Oslo. Cestu si prodlužujeme do nejvíce opěvovaného stavkirke v Heddalu. Cestou zastavujeme u městských vodopádů ve Fagernes a pár kilometrů před Heddalem u největšího norského barokního chrámu v Konsbergu. Pak už dojíždíme do metropole země, Oslo. Z vrchu Holmenkollen se vydáváme na prohlídku centra metropole. Ta se protáhla až do setmění a tak ve filmu nechybí noční pohledy na královský zámek, monumentální budovu radnice, nedávno dostavěnou operu a hlavní obchodní třídu města. Druhý den zajíždíme na ostrov muzeí Bygdöy a do jednoho z nich, kde je k vidění loď Fram také vstupujeme. Odpoledne pak procházíme Vigelandovým parkem, kde jsou zcela zblízka k vidění stovky jeho soch. S Oslo se rozloučíme pozdně odpolední prohlídkou interiérů radnice. Cestou domů odbočíme ke stovkám švédských ostrůvků nedaleko za hranicí s Norskem. Prohlídkou středověkého hradu Bohus z 12. století nedaleko Göteborgu a průjezdem hraničního podmořského tunelu a mostů spojujících Skandinávii se Střední Evropou filmový dokument ze třetí naší cesty na sever končí.
Londýn a okolí  – 37 min.
Z důvodu kratšího filmu z Norska bude promítnut dokument z poznávací návštěvy Londýna a blízkého okolí. Cestopis začíná plavbou přes průliv La Manche a pak už přijde Londýn. Během třídenní návštěvy si prohlédneme většinu nejdůležitějších památek. Začneme výměnou stráží u Buckinghenského paláce uvidíme Westminsterské opatství, zámek Windsor, universitní město Oxford, most Millennium Bridge, londýnský Tower a Greenwich. Na hranici západní a východní polokoule planety definitivně končí program zájezdu.